700 mln avondomzet in petrol te mooi om waar te zijn
Zou het mogelijk zijn, zo maar 700 mln. consumentenomzet incl. BTW in Petrol erbij? Dat is toch de moeite van het uitproberen waard?
Tenminste dat is wat Petrol Connected (GFK, IRI en Orange Peak) groots via OutofHome shops naar buiten brengt (zie nr. Oktober 2016).
https://www.outofhome-shops.nl/nieuws/petrol/onderzoek-avondmaaltijd-kan-700-miljoen-opleveren
Zie het bijgaande schema:
Of is het te mooi om waar te zijn?
Het sommetje is makkelijk na te rekenen.
700 mln. maaltijden voor gemiddeld een tientje per maaltijd betekent 70 miljoen maaltijden per jaar.
Kan dat?
Ruim 1 mln. personen bezoeken een benzinestation per dag.
Dit zijn een 400 mln. bezoeken per jaar.
Echter een kwart van deze bezoeken vinden bij een onbemand station plaats.
Dan blijven er nog 300 mln. bezoeken aan een bemand station over.
Met 70 mln. maaltijden betekent dat ongeveer 1 op de 4 bezoeken er een maaltijd moet worden gekocht om tot 70 mln. maaltijden te komen.
700 mln. Euro is trouwens nog hoger dan de omzet van al het eten en drinken dat nu door het benzinestation op jaarbasis wordt gekocht.
Per bemand station per jaar € 350.000,= omzet.
Het gaat hier dus om meer dan een verdubbeling en zelfs eerder een verdrievoudiging van de omzet aan eten en drinken.
Terwijl op dit moment in 2016 slechts een 25% van de bezoekers aan het bemande station iets te eten of te drinken koopt.
Een 75 mln. kassamandjes per jaar dus (25% van 300 mln.).
En afhankelijk welke bron je pakt is maaltijden dan een 50% tot 70% van de rookwarenomzet.
Binnen Nielsen is rookwaren nog geen 1 miljard en binnen IRI een1,5 miljard.
Trouwens 700 mln. is net zo hoog als de omzet van alle 5.000 cafetaria’s tezamen per jaar.
En dat doe je dan met 2.000 bemande benzinestations.
En het is ook de vraag of deze oplossing, het verkopen van warme maaltijden wel geschikt is voor alle benzinestations.
Ongeacht hun ligging en verzorgingsgebied.
Een factor 100 minder lijkt uiteindelijk realistischer.
Dat betekent dat bij de top-800 stations er een 2,5 maaltijd per dag wordt verkocht.
Juist bij de personen die later op de middag komen op zoek naar een maaltijdoplossing.
Of je kunt, indien de gemeente het toelaat, natuurlijk ook zitgelegenheid creëren in het station.
Let wel dat de concurrentie van supermarkten, cafetaria’s en fastservice in de omgeving ook niet stil zit.
Al met al adviseer ik de nieuwsbrengers graag weer terug naar de rekentafel.