16 juni 2024

Berekenen marktgrootte en aandeel op basis van groothandelsdata

WAT?

  • Marktgrootte naar kanaal en product,
  • Marktontwikkeling naar kanaal en product,
  • Marktaandeel naar kanaal en product,
  • In euro, in volume en in stuks,
  • In Excel, in Tableau of in Power BI,
  • Eenvoudig te gebruiken dashboards zonder additionele investeringen,
  • Eén organisatie breed te hanteren uitgangspunt, en
  • Voor sales (klant specifiek), marketing (product specifiek) en management (strategie specifiek).

 

HOE?

  • Eerst specificeren van de output op basis van de input.
  • Dan agile met sprints een concept (MVP) bouwen.
  • Randvoorwaarde: keuze tool Excel, Power BI of Tableau.

BRONNEN

VERTAALTABELLEN of MAPPING TABLES

  • Data wordt vergelijkbaar gemaakt.
  • M2M heeft de ervaring en de vertaaltabellen op grond van kennis van de databronnen.
  • Op basis van aantal outlets kunnen de gegevens markt representatief worden gemaakt.

VOORBEELDEN

In kanaal 2 en 4 wint leverancier positie, maar deze winst gaat teniet door de daling in kanaal 1. Product, kanaal en eenheid (volume, waarde of units) is te selecteren.

N.B. o.b.v. totaal buitenshuis markt.

Immers kanaal 2 en kanaal 4 zijn tezamen kleiner dan kanaal 1. Kanaal 2 is relatief klein maar heeft de groothandel een groot aandeel, en ook de leverancier is er groot en wint terrein. Een duidelijke win-win dus. In kanaal 1 is de groothandel ook relatief groot maar de leveranciers klein en dalend. Past het assortiment van de leverancier wel bij dit kanaal?

THEMARKETCUBE UITKOMST

PROPOSITIE

Intake gesprek en checken bronnen zijn geheel vrijblijvend.

Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar Rien de Koning.