13 juni 2024

Cafetaria-omzetgroei tot en met mei op +1,7%

De 1e 5 maanden van 2024 liggen net op of boven de omzet van 2023. Vooral te danken aan de online omzet die t/m mei is gestegen met 8,8%.

En dit is de reden voor de groei.

In een van de belangrijkste omzetmaanden van het jaar, mei, ligt het omzetaandeel normaal gesproken (in de afgelopen jaren) op de 22% tot 23%, waar deze in mei 2024 nu op 26,6% ligt.

Hiermee zet het belang van online verkopen verder door, ook omdat de kassaverkopen teruglopen, nu met -0,9% t/m mei. En zelfs met -6.5% in mei, waar online-omzet in deze maand met +14,1% is toegenomen.

Oorzaak daling omzetaandeel snacks

De productgroep die vooral een stapje terug doet in omzet zijn de snacks. Met een -2,4% omzetdaling t/m mei 2024.

De omzet daalt vooral vanuit de kassa, namelijk met -7,3% (ruim 6% sterker dan kassa totaal). En online stijgt de omzet snacks met 8,1% (bijna gelijk aan online totaal)

Omdat snacks online een hoger aandeel heeft dan vanuit de kassa zouden ze eigenlijk meer moeten kunnen meestijgen met de groei van de online-omzet.

Waar de schoen wringt is echter de relatieve prijsstijging.

Daar blijft o.a. de frikandel, 25% van de snacks verkopen, in prijsontwikkeling duidelijk achter ten opzichte van het andere cafetaria-assortiment, dat gemiddeld meer dan 10% in prijs toeneemt. Dit geldt overigens net zo goed voor de hamburger, de nummer 2 snacks.

Conclusie is dus eerder dat de daling in het omzetaandeel van snacks wordt gedempt door haar relatief sterke positie online. Anders was haar omzet zeker nog eens een procenten meer gedaald.

Bron

Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2022 tot en met mei 2024.

De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar Rien de Koning.