Fastservice, toerisme en thuisbezorging, drivers achter de foodservicegroei
Naar het artikel in Foodclicks: https://foodclicks.nl/nieuws/fastservice-toerisme-en-thuisbezorging-drivers-achter-foodservicegroei.html
Basis is het grootste Out-of-Home onderzoek in Nederland (en België) van More2Market en @Foodclicks. Het continu onderzoek loopt sinds 2016/2017 met een steekproef van 10.000 personen per jaar.
De drivers achter de groei van foodservice zijn fastservice, toerisme en thuisbezorging. Dat blijkt uit de Out-of-Home Shopper Monitor van More2market van Rien de Koning en Uitgeverij Footprint, de uitgeverij van het vakblad @FoodClicks.
Tijdens de dinsdagochtend gehouden presentatie op Gastvrij Rotterdam blijkt dat de fastservicesector voornamelijk wordt getrokken door twee ketens, te weten McDonalds en Domino’s. Beide partijen weten op geheel eigen wijze de consument aan zich te binden. Waarbij zij opgemerkt dat Domino’s de groei van de hamburger niet kan bijbenen, ook al is Domino’s McDonalds in aantal locaties voorbijgestreefd. De groei van McDonald’s zit niet zozeer in het ontbijt of de lunch, maar vooral de avondmaaltijd, ook voor thuis.
Ook het toerisme groeit in Nederland en dan vooral Amsterdam en de Randstad. Jaarlijks groeit de hotel sector met 7% meer overnachtingen, waarvan 50% in Amsterdam. Gezamenlijk besteden zij volgens de koperkengetallen uit het OutofHome Shopper onderzoek voor zo’n 2,7 miljard euro.
Thuisbezorging spant echter de kroon met 1,5 miljard euro in 2018 (excl. 250 mln. seniorenservice) en een groei van tegen de 20% (meer in maaltijden). Naast pizza worden dat ook steeds vaker buitenlandse maaltijden en patat, snacks en hamburgers. Producten en gerechten die overigens ook steeds vaker worden afgehaald. Dit gaat vooral ten koste van de avondmaaltijd thuis klaar gemaakt (overigens groeit de avondmaaltijd buitenshuis ter plekke gegeten niet).
Thuisbezorging en toerisme is zodanig van invloed op de cijfers dat die zorgen voor de extra groei in out-of-home. Waren die twee er niet dan was de groei tussen food service en foodretail gelijk geweest.
Uit de cijfers blijkt ook dat we vaker buiten de deur lunchen. Hoofdzakelijk tijdens werk, waar de lunch vaak van huis wordt meegenomen. Voor bedrijfscatering is op dat terrein nog veel te winnen. Het ontbijt neemt ondanks een groei van 10% nog een zeer bescheiden positie in bij de totale bestedingen buitenshuis. Ook omdat veel van thuis juist naar het werk wordt meegenomen; binnen leisure, logies, detailhandel en benzinestations groeien de bestedingen aan het ontbijt.
Van alle consumpties buitenhuis is de groei het grootst bij dranken, meer nog dan bij eten. Vooral koude dranken, maar ook bier en koffie. Binnen bier vallen de alcoholvrije varianten en ciders op, met een meer vrouwelijke jonge doelgroep, vooral voor thuis, naast ook ijsthee en energy/sportdranken en thee. Drank is ook een ‘trekker voor de gast’ tussendoor, afhankelijk van de locatie en het moment. Dat geldt zeker voor koffie en pils. Vooral voor de horecalocaties liggen hier kansen op bijverkoop.
Andere leuke wetenswaardigheden uit het onderzoek? Vegetarisch en flexitarisch is vooral de vrouw jonger dan 49 en m.n. 29 jaar en de groei van Hello Fresh zit hem juist in de Randstad en voor Picnic juist in centrum Nederland. Daar waar Picnic gestart is, is zij marktleider.
De infographic drivers van de foodservicegroei
Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen of een hadnout van de presentatie graag reacties naar Rien de Koning.
- Mobiel: +31 (0)6 295 63 296
- Email: rien@more2market.nl
- Website: more2market.nl
- Twitter: @RiendeKoning https://x.com/RiendeKoning
- LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/riendekoning