Eten en drinken op het werk 2020 – 2025
Hoe ziet het eten en drinken op het werk eruit in 2020-2025? Is er dan nog wel ruimte voor het traditionele bedrijfsrestaurant met counter en keuken zoals we dat nu nog in een 60% van de gevallen kennen.
Vanuit de onderstaand geschetste situaties op het werk:
Naar sector is er sinds jaar en dag een stijging in dienstverlening en zorg met aan de andere kant een daling in nijverheid en vervoer en opslag.
In totaliteit neemt de druk op kantoorruimte af, wat ook val weer te geven in een stabiele hoeveelheid leegstaande kantoorruimte op nota bene een 25% van het aantal beschikbare m2.
Zijn weerslag is te zien uit de cijfers van de Veneca, waar op basis van de grotere cateraars een continue daling van de cateringomzet valt af te lezen.
En ook vanuit de experts lijkt dit enorm onder druk te blijven, enerzijds vanuit concept, de aanbiedingsvorm, anderzijds vanuit de kosten, de prijsstelling in de keten.
Het concept gaat 2 kanten uit:
SAMEN AAN TAFEL: Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Zoals thuis, gewoon het boterhammetje, beleg, melk en een kopje soep. En misschien wat lekkers op zijn tijd en wat fruit. Oftewel “Samen aan tafel”.
HAAL BUITEN NAAR BINNEN: Haal de diversiteit, de authenticiteit en het ondernemerschap binnen waaraan mijn buiten allang gewend is. Niet meer aan tafeltjes op vaste momenten langs een balie om af te halen, nee op diverse plekken in het gebouw, een verschillend aanbod, net als in de stad, met een “workcourt” (een verzamelplaats om te ontmoeten en te werken) als centraal verzamelpunt. En bij zo’n punt in een gebouw zoal prima een winkel of convenience shop kunnen horen. Oftewel “de belevingswereld van buiten naar binnen”.
De kosten uit de keten is dus de ene kant van de medaille voor kleinere meer pragmatische organisaties. De keten is veel te duur in vergelijking tot andere aanbiedingsvormen, of het nu de supermarkt is, online via Jumbo/Albert Heijn of thuisbezorgd, of convenience horeca zoals Ikea of het station. Want de aanbiedingsvorm is te traditioneel, te mensintensief, te duur wat betreft hardware, te duur wat betreft investeringen in ruimte, en de prijsstelling van de producten wordt sterk opgeblazen in de keten door constructies als bypasses.
Waar de supermarkt en online vooral het voorland zijn voor samen aan tafel, staan foodtrucks, the Food Line-up, Wecanteen, Ikea, Hema, McDonalds, Starbucks, AHtoGo, Spar convenience en Shell/BP voor haal buiten naar binnen, oftewel de andere kant van de medaille. Voor grotere organisaties, die employee satisfaction en werkgeveraantrekkelijkheid hoog in het vaandel hebben staan.
Een en ander is weer te geven in onderstaande scenario’s: