05 juni 2018

Formules fastservice trekker omzetgroei Horeca en Foodservice

Formules in fastservice groeien harder dan zowel Horeca als totaal Out-of-Home. Want waar Horeca de trekker is voor Out-of-Home is fastservice dit voor Horeca. En binnen fastservice groeien de formules (top-12) dan weer harder dan de rest van Horeca.

Overigens nu het 3e jaar op rij dat Horeca een hogere groei laat zien dan supermarkten, met een groei van 3,2% in 2017 ten opzichte van een 4,1% groei van Out-of-Home en 7,5% van Horeca.

Waar komt de groei van Horeca vandaan?

Alle sectoren doen het goed maar dan met name de sectoren van verblijven (logies) en eten (restaurants, eetcafé’s en fastservice, ook onderweg) en dan met name de gemaksector hierbinnen met fastservice en de formules voorop.

Over de afgelopen 10 jaar wordt het plaatje nog explicieter.

De formules in fastservice zijn 2x zo hard gegroeid als fastservice in zijn totaliteit, en fastservice weer bijna 2x zo hard als Horeca. Totaal Out-of-Home blijft dan ogenschijnlijk achter. Ook omdat het hier gaat om verschillende bronnen. Totaal Out-of-Home = FSIN, Horeca en Fastservice = CBS en Formules fastservice = Top-100 Horeca. Want als we het verschil in groei volgens het FSIN en het CBS over de afgelopen 10 jaar loslaten op OutofHome dan zou de groei van Out-of-Home eerder 25% zijn, bijna net zo hoog als voor Horeca.

Waardoor groeien de formules in fastservice?

In 2007 is de groei in vestigingen dan de groei in omzet per vestiging.

Maar kijken we over de afgelopen 10 jaar dan is de groei vooral vestiging gedreven.

Naast McDonald’s die haast een klasse op zich is, is de groei vooral gedreven door Burger King, KFC, Domino’s, New York Pizza en Subways. Het zijn vooral de laatste 3 die door een relatief lage gemiddelde omzet ten opzichte van de 1e 3, en door het bijplaatsen van veel vestigingen de gemiddelde omzet per vestiging omlaag hebben gebracht en het aantal vestigingen sterk hebben doen groeien.

Door het aantrekken van een relatief jonge doelgroep, het zich richten op makkelijk en snel eten, op meerdere momenten op de dag, en door als eerste in te springen op het fenomeen thuisbezorging. Daarom dat de hier m.n. de groeikern van Out-of-Home zit en voor de volgende jaren ook nog wel even blijft zitten. En wat rechtstreeks inbijt op de maaltijd thuis in het gevecht met food retail dat steeds meer belevert buitenshuis. Echter slaat de weegschaal dus om in get voordeel van Out-of-Home door de sterke prestatie van deze fastserviceformules.

Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar Rien de Koning.