Ins en Outs in Catering Van Geloven
Achtergrond
10 november samen met Van Geloven de Ins en Outs van Catering diepgaand in 1 dag eigen gemaakt. Doelstelling voor Van Geloven om tot een plan voor Catering in 2016 te komen. Maar waar zit de cateringgast, de medewerker dan op de wachten, en wat zijn dan de criteria van de opdrachtgever en de cateraar zowel op het hoofdkantoor als op de locatie.
Aanpak
Samen met Jan Pelgroms van Van Geloven is een tailormade aanpak ontwikkeld om met Albron op 2 locaties praktijk en theorie tot één aanpak te laten versmelten.
Een pittige uitdaging voor een dag van halfnegen tot zes. Maar door het op locatie feitelijk observeren van lunchgasten en door gesprekken met de locatiemanager en de locatiemedewerker, werd theorie en aanpak voldoende afgewisseld met en getoetst aan de praktijk. Want de aanpak category management vanuit More2Market met basiskennis Catering, en input vanuit Albron category management zijn het fundament waarop de dag met praktijk wordt ingevuld.
Het hele marketingkanaalteam heeft een zeer intensieve dag beleefd, en ook een zeer productieve dag. Die zowel aanknopingspunten biedt naar individuele locaties, de cateraar Albron, als naar de eigen kanaalaanpak. Drie vliegen in één klap dus, om nog maar te zwijgen over dat de aanpak ook breed over andere cateraars en kanalen is toe te passen.
Uitkomsten
Want snacks, en voor het bedrijfsrestaurant zijn dat met name de kroketten, hebben het zowel vanuit markt- en productontwikkeling niet gemakkelijk.
Kijk bv. de blog van Pieter de Graaf van AAFM, http://www.aa-fm.com/blog/4861/weg-met-de-kroket.html die het beeld ten aanzien van snacks binnen het bedrijfsrestaurant goed neerzet, en waarbij Veneca aangeeft dat -1% omzetdaling al een goede ontwikkeling is voor catering: zie jaarbericht 2014 Veneca http://www.veneca.nl/cms/1/6/103/104/7c40d4798f2462128d71b296dfc0b929.pdf
Vanuit dit markperspectief is het bedrijfsrestaurant in zijn totaal toch het 2e marktveld na cafetaria’s voor snacks, en zelfs het grootste voor kroketten. En ook binnen Catering zijn snacks al gauw een 5% van de omzet. Genoeg reden om toch serieus dit segment onder de loep te nemen. En dat via het beproefde category management model van shopping trip, customer journey en decision tree.
Want eigenlijk moet een bedrijfsrestaurant niet zonder snacks willen. Naast soep is de kroket vooral de trekker, de traffic builder c.q. destination. Op zich is de trip naar het bedrijfsrestaurant vooral routine, waar brood, beleg en zuivel de kern van het bezoek vormen. En is de customer journey ook het vertrouwde pad langs de balie, met veelal een keus uit vertrouwde producten. En juist voor diegenen die slechts een deel van hun lunch kopen in het bedrijfsrestaurant is de kroket de verleider of zelfs de reden om naar het restaurant te komen. En voor de vaste hap (lees: de trouwe gast) de reden om zich aan het einde van de week te verwennen.
Maar ook vanuit de dimensies locatieclusters, consumentengroepen en momenten blijken er vooral voldoende handvaten voor argumenten voor de kroket. En ideeën om op de mogelijkheden in het bedrijfsrestaurant in te grijpen. En zo vanuit een underdog propositie te komen tot perspectief voor snacks en samenwerking met de cateraar.
Op deze manier kan de positie van de kroket alleen maar verbeteren. Want vaak blijkt een gebrekkige voorraad onder de warmhoudlamp al te verleiden.
Bron van bovenstaande foto is het blad Univers van de Universiteit van Tilburg, dat overigens weer verwijst naar de blog weg met de kroket van Pieter de Graaf: https://universonline.nl/2011/03/02/food-on-campus-tempts-students-to-stuff-themselves
Laat staan wanneer de presentatie verbetert, verser, meer kwaliteit en meer vakmanschap uitstraalt. Dat damt wellicht ook de discussie over een vette ongezonde hap verder in, en zet het in de juiste proporties, van gepermitteerd en gedoseerd lekker genieten.
Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar Rien de Koning.
- Mobiel: +31 (0)6 295 63 296
- Email: rien@more2market.nl
- Website: more2market.nl
- Twitter: @RiendeKoning https://x.com/RiendeKoning
- LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/riendekoning