14 juni 2024

Out-of-Home Dashboard Friesland Campina

Achtergrond

Met behulp van Power BI was er een prototype van een database opgebouwd om de eigen verkopen te kunnen volgen. De uitdaging was echter om de verkopen consistent te kunnen volgen naar product en kanaal en daar liefst ook een marktaandeel aan te kunnen hangen.

Het project is samen met Ruben in het Veld en Jurriaan van de Vreede opgezet en uitgevoerd.

Aanpak

Het gaat hier om de data vanuit een zestal grossiers die in kanaalstructuur, productstructuur, tijdsperioden en gegevens van elkaar afwijken.

Waar je bij de een zowel eenheden of stuks en omzet hebt heb je bij de ander alleen eenheden. Een wat houden deze eenheden dan in? Is het SKU of is het in omverpakking? En hoe bepaal je dat?

Het leg je de kanalen over elkaar heen? En hoe bouw je een uniforme productstructuur?

Het stappenplan

Met TheMarketCube als uitgangspunten is er een tailormade ETL-proces gecreëerd waarbij stap voor stap de data met elkaar in samenhang wordt gebracht:

  1. Haal de data uit de daartoe geëigende platforms of in het format zoals de grossier het aanlevert.
  2. Lees de data in en check de data op compleetheid en correctheid, en voeg de velden toe die in elke database aanwezig dienen te zijn.
  3. Zijn er nieuwe producten en/of nieuw toe te wijzen kanalen, en zet deze voeg deze producten en kanalen toe aan de mapping tables.
  4. Voeg de nieuwe periode toe aan de mapping table.
  5. Check de output van deze database met de input. Is alles compleet?
  6. Voeg de berekeningen toe om omzet, stuks en volume te kunnen bepalen.
  7. Maak de marktberekening en bepaal het marktaandeel per product level en kanaal level.
  8. Actualiseer de mapping table met de marktaandeelberekening.
  9. Check de output van deze database met de input. Zijn de berekeningen correct?
  10. Update de eigen verkopen en de verkopen van de concurrentie van alle groothandels in de database en de dashboards zijn weer bijgewerkt.

Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar Rien de Koning.