10 januari 2016

Retail en blurring in Foodservice Van Oordt The Portion Company

Als de kansen in de traditionele Foodservicemarkt opdrogen moet je dan maar afwachten totdat het elk jaar een beetje minder gaat?

Dit was de vraagstelling die Van Oordt in de persoon van Eric Vetjens halverwege 2015 aan mij stelde.

Het antwoord nee was gemakkelijk te geven. Want andere kanalen gaan het verloren volume opvullen of zijn juist de oorzaak dat de traditionele Foodservicemarkt haar positie verliest.

Zie de top-10 online van Twinkle.

Hier vallen duidelijk de positie van Albert Heijn en Thuisbezorgd op, die ten opzichte van 2013 met resp. 225 mln. (+30%) en 60 mln. (+40%) gegroeid zijn.

Bron: http://twinkle100.nl/#retail

Waar food Retail en Foodservice in dezelfde periode hun groei tot slechts enkele procenten beperkt hebben gezien.

http://www.agf.nl/artikel/135393/FSIN-Omzet-foodservice-groeit-met-%E2%82%AC700-miljoen

Maar hoe krijg ik dit tussen de oren van marketing internationaal en het management team, was tevens de uitdaging voor van Oordt?

Samen met Eric Vetjens is een verhaal gemaakt dat vanuit de huidige ontwikkelingen aantoont waarom markten gaan schuiven. Vanuit een Benelux perspectief, binnen Europa.

Immers,

  • Traditionele segmenten dalen in Foodservice, m.n. zorg,
  • De groothandel moet vechten om zijn positie vast te houden,
  • De veelgeprezen generatie millennials gaat online bestellen, blijft dit doen naarmate men ouder wordt en gaat oudere generaties meenemen in dit gedrag,
  • Online was food ten opzichte van andere productgroepen hekkensluiter, maar gaat in groei voorop lopen en de huidige 1% tot 2% omzetaandeel van online binnen food schiet omhoog naar 10% tot 20% in de komende 5 jaar, en
  • De scheiding tussen Foodservice en food Retail vervaagt steeds sneller, ook omdat leegstand van winkelruimte en de trekkracht van Foodservice deze ontwikkeling verder in de hand werkt.

Voor van Oordt het moment om er nu op in te spelen. Omdat de verschuiving ook geldt voor de markt van portion packs. Niet minder kans, maar nieuwe kansen met nieuwe producten in nieuwe kanalen voor doelgroepen die hun route en inhoud van aankoop gaan verschuiven.

Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar Rien de Koning.