17 juni 2023

Tableau dashboards de Efteling

Achtergrond

Bij het data & insights team van de Efteling was er behoefte om sneller een aantal dashboards op te leveren aan het Management Team en voor Retail. Een blauwdruk voor Retail was er vanuit Horeca aanwezig. En de data voor het MT-dashboard stonden verspreid in een datalake in opbouw (of moet ik zeggen in ombouw).
Data & Insights binnen de Efteling

Het team van data & insights is een nieuw team binnen de Efteling om van data naar inzichten te komen en daarmee de operatie te verbeteren en op basis van voorspellingen tot betere beslissingen en een betere invulling te komen van de capaciteit.

Op basis van aantal gasten, aantal overnachtingen, bestedingen en vooral klanttevredenheid, zoals blijkt uit het onderzoek naar het meest klantvriendelijke bedrijf:

De Efteling voert dit jaar de ranglijst aan met een score van 8,26 en laat daarmee Picnic (8,23) en DSW Zorgverzekeraar (8,14) achter zich. Bron: Marktresponse, of bekijk het artikel in de marketing tribune

Aanpak

De Efteling maakt gebruik van Tableau als business intelligence software. Door data engineering worden de data op basis van de specificaties van de data analisten in een bepaalde structuur in een datalake geplaatst. Deze data worden dan samengebracht in een Tableau PDS (public data sources). Om vanuit deze databron alle elementen voor het dashboard te halen.

De voornaamste uitdaging was een klantvriendelijk en overzichtlijk dashboard, met precies die knoppen die met een beperkt aantal filters precies de dagdagelijks noodzakelijk inzichten geven.

Resultaat

Voor het MT is het dashboard van scratch gemaakt en goed ontvangen.

Voor Retail is het dashboard vooral met als basis Horeca opgebouwd en gelanceerd om verder intern te worden onderhouden. Op 3 niveau’s, strategisch, tactisch en operationeel.

Met ruim 4.500 artikelen op ruim 20 locaties.

De samenwerking met de verantwoordelijken voor de winkels, die zeer positief reageerden op hoe het dashboard was opgebouwd, met een betrokken terugkoppeling hoe het verder aan te scherpen, werkt zeer opbouwend en geeft veel energie. Respect voor het streven alles nog beter te maken voor gast en medewerker.

Vanuit een databasis in ombouw. Data en platformen zijn sterk in ontwikkeling wat het pad om te komen tot een goede uitkomst niet altijd even goed begaanbaar maakte.

Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar Rien de Koning.