12 november 2019

Vestigingsplaatsonderzoek FEBO vb. cafetaria

Vraagstelling

Wat is de omzetpotentie van bestaande en van nieuwe vestigingen?

Afhankelijk van het type vestiging, namelijk alleen counter met snackmuur, of met thuisbezorging en/of met drive?

Achtergrond

Met de ambitie om te groeien in vestigingen en ook het concept drive in aansluiting op de fastfoodformules succesvol in te kunnen zetten is er gekozen voor 1 gevalideerde methode die de omzetpotentie kan bepalen. Zodat niet elke franchisenemer zelf op zoek hoeft naar een methodiek met telkens weer andere uitkomsten.

Aanpak

De methode is door More2Market ontwikkeld in samenwerking met Infotopics en bestaat uit een 4-tal bronnen:

  1. 4-cijferige postcodegebieden Nederland,
  2. Inwoners naar m.n. leeftijd en geslacht,
  3. Bestedingsgedrag naar type kanaal (cafetaria, fastfood en thuisbezorging) naar leeftijd, geslacht en regio, en
  4. Het aantal concurrenten die klanten trekken uit het verzorgingsgebied.

Het model bepaalt zelf het verzorgingsgebied naar 4-cijferige postcodes op basis van verstedelijking en daadwerkelijk bezoekgedrag. Alle afstanden van concurrenten ten opzichte van elke postcode worden berekend.

Daarnaast kan het model slimmer gemaakt worden door het toevoegen van:

  • Reistijden i.p.v. afstanden,
  • Met 5-cijferige postcodes te rekenen in plaats van 4-cijferige,
  • Sterkte van de concurrentie mee te nemen door trekkracht van ketens of online activiteit van de locatie, en
  • Geografische barrières mee te nemen als snel-, spoor- en waterwegen.

Resultaat

Het voordeel van het model is dat indien alle vestigingen in een bepaald kanaal in beeld zijn, bv. alle benzinestations, alle cafetaria’s, alle lunchrooms etc. dat het model dan binnen dat kanaal voor alle vestigingen in 1x alles kan doorrekenen. Zodat aantrekkelijke vestigingspunten en white spots direct met rankings in beeld komen.

Vervolgens wordt er per vestiging, waar gewenst, ingezoomd om met een specifieke rapportage te komen. Zodat de lokale situatie beter kan worden meegenomen.

 

Voorbeeldrapport cafetaria de Luifel in Best

Met toestemming van de ondernemer is dit rapport als voorbeeld gemaakt.