Vestigingsplaatsonderzoek Petrol
Achtergrond
Kan ik hier een bakery beginnen? Of is het beter deze benzineshop om te bouwen naar een broodjeszaak, cafetaria, koffiecorner of voor thuisbezorging?
Want dat betekent toch al gauw dat de omzet van eten en drinken (excl. tabak) uit de shop moet verdubbelen om de operationele kosten te dekken. En dat met alle onzekerheden over tabak en het elektrisch rijden.
More2Market heeft hier een aanpak voor ontwikkeld voor niet-snelweg stations. Deze stations trekken hun klanten vooral uit de omgeving. In tegenstelling tot snelwegstations die het vooral moeten hebben van de verkeersdrukte.
Waarom een vestigingsplaatsonderzoek?
- Te kostbaar en tijdrovend?
- Te subjectief, multi-interpretabel en te algemeen?
Of?
- Voorkomen van te lage ROI van de vestiging.
- Richt ik me wel op de juiste doelgroep?
- Investeer ik op de juiste manier in de juiste vestiging?
- Zit er voldoende potentie in de markt?
- Heb ik wel het goede aanbod in de vestiging bij mijn doelgroep?
Concreet voorbeeld
Met toestemming van de toenmalige ondernemer.
Bepaling verzorgingsgebied
In de eerste plaats de afbakening van het gebied waar het benzinestation zijn klanten vandaan haalt, het verzorgingsgebied.
Bepalen verzorgingsgebied:
- Op basis van straal behorend bij de bedrijfsactiviteit,
- De straal is bepaald op basis van Out-of-Home Shopper monitor, die de afstand aangeeft tussen bezoek locatie en woonadres gegeven de functie van een locatie,
- Gemiddeld voor een benzinestation en een cafetaria is dit de 3 km.,
- Gemiddeld voor een lunchroom of koffiebar is dit binnen 20 tot 30 km afhankelijk van ligging winkels/winkelcentrum,
- Selectie van PC4 / PC5/ PC6 postcodegebieden, en
- Standaard = geografische afstand (hemelsbreed) , of additioneel mogelijk = reistijdenafstand.
Wie wonen er in het verzorgingsgebied?
De demografie, of het aantal mannen en vrouwen, naar leeftijd en regio. Dit is bepalend om de marktpotentie te berekenen. Uit grootschalig onderzoek zijn namelijk de gemiddelde bestedingen gemeten. En dit verschilt naar geslacht, leeftijd en regio. Dus hoe vaak komt bv. een man tussen de 35 en 50 jaar in West-Nederland in een benzinestation per jaar en wat besteedt hij dan gemiddeld aan eten en drinken.
Inwoners verzorgingsgebied:
- Inwoners naar aantal personen per PC4/PC5/PC6 op basis van CBS
- Naar geslacht
- Naar leeftijd
- Met of zonder immigratie-achtergrond
Overige relevante mee te nemen aspecten zijn:
- Aanwezigheid bedrijventerreinen, scholen en gezondheidszorg e.d.
- Traffic of verkeersstromen
- Drukte door winkelend publiek of door forenzen
- Thuisbezorging
Wat is de omzetpotentie in het verzorgingsgebied?
Het aantal inwoners per postcode naar leeftijd en geslacht is de basis. Het aantal x de gemiddelde bestedingen per jaar geeft de omzetpotentie van een postcode.
Omzet in verzorgingsgebied:
- Totale omzet van alle relevante activiteiten vanuit de bedrijfslocatie:
- voor pompshop, lunchroom, cafetaria, of koffiecorner (ook andere sectoren mogelijk), en
- koopgedrag van de inwoners naar leeftijd, geslacht en regio: penetratie, frequentie, gemiddelde bestedingen en samenstelling winkelmandje.
Welke concurrenten zitten in het gebied?
Welke ander aanbod is er aanwezig in de vorm van bemande niet-snelweg stations, cafetaria’s, lunchroom/broodjeszaken en koffie-/theehuizen.
Concurrentie in verzorgingsgebied:
- Concurrentie voor alle relevante activiteiten vanuit de bedrijfslocatie,
- Kenmerken (o.a. ligging) en type aanbod vanuit de concurrerende vestigingen,
- Bv. onbemand of bemand, met of zonder bakery voor tankstations, en
- Bv. cafetaria, met of zonder lunchroom, met of zonder drive-in, met of zonder bezorging.
Omzetpotentie van de vestiging
De omzetpotentie van het verzorgingsgebied gedeeld door het aantal concurrenten geeft de omzet van de locatie zelf (en van haar concurrenten). Het model houdt rekening met de relatieve afstand tot elke relevante postcode en de met de sterkte van evt. formules.
De conclusies worden samengevat in een infographic
Deze infographic moet in één oogopslag aangeven of het licht op groen staat. En in onderstaande infographic wordt dit in 3 stoplichten weergegeven, namelijk groeit de omzet voldoende, is de omzetpotentie OK en is er genoeg te halen in het verzorgingsgebied.
Het VPO proces
Samenvattend worden de volgende stappen doorlopen.
Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar Rien de Koning.
- Mobiel: +31 (0)6 295 63 296
- Email: rien@more2market.nl
- Website: more2market.nl
- Twitter: @RiendeKoning https://x.com/RiendeKoning
- LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/riendekoning