Tot wel 400 miljoen van horeca naar de supermarkt tijdens de kerst
Helaas is het voor de horeca haast zeker dat ook in december de deuren nog niet open mogen. Wellicht vanaf de 2e helft december? We mogen hopen zelfs eerder.
10% van de omzet in de horeca in de decembermaand
Want ongeveer 10% van de omzet van buitenshuis wordt gerealiseerd in de decembermaand, waarvan 55% in de horeca. Een 30% tot 40% (gemiddeld 35%) van deze omzet kan worden toegewezen aan inkoop eten en drinken. Als dit eten en drinken niet meer in de horeca kan dan zal deze hoeveelheid toch door het mondje naar binnen gaan maar dan gekocht in de retail (supermarkten en speciaalzaken).
Kerstinkopen supermarkt boven de 2,5 mrd.
De kerstinkopen voor de supermarkt bedragen 2,5 mrd. per jaar. Bij een volledige sluiting in december gaat er 400 mln. bij in omzet zodat dit uitkomt op een kleine 3 mrd. Maar ook in het gunstigste geval, mocht de horeca toch open mogen in december, dan zal de bezettingsgraad met voldoende afstand tussen de tafel toch maximaal een 50% van de normale bezetting bedragen. En dan komt er geen 400 mln. Euro maar een 200 mln. Euro bij voor food retail
200 mln. tot 400 mln. extra hoe doet de supermarkt dat?
Kan de supermarkt deze extra piek wel aan (met een omzet die normaal al 7% hoger ligt dan vorig jaar nog eens 4% tot 8% van de maandomzet erbij in enkele dagen) of krijgen we taferelen vergelijkbaar met de 1e Corona weken in maart. En hoe gaan we deze drukte coronawise door de winkel leiden.
Online zit al op een maximum, met een 16% van de huishoudens die online bestellen (een verdubbeling ten opzichte van 2018). Openingstijden zijn van 8 uur ’s ochtends tot 22.00 uur ’s avonds maximaal. Een zondagsopening op 20 december lijkt wat betreft de verse producten, 4 dagen voor kerst nog mogelijkheden te bieden in een bescheiden aantal winkels.
Ervan uitgaande dat veel gezinnen in beperkte kring (2 personen uitnodigen mag) gezellig met elkaar om de tafel kruipen, om 2 dagen van een goede en gezellige maaltijd te genieten. Dit cf. het gedrag tijdens de 1e lockdown, toen er een run ontstond op supermarkten en ook tijdens de Pasen werd besteed. En dit is in lijn met de omzetgroei van tussendoortjes thuis. Blijkbaar heeft men in deze perioden (zeker in donker dagen) wel wat behoefte aan wat troost, een verwennerij, om samen van te kunnen genieten.
Kansen voor een kerstmenu thuis vanuit de horeca
Of het moet zo zijn dat lokale restaurants weten in te springen op het verzorgen van een premium 3-, 4- of 5-gangenmenu, en dat mag per persoon best enkele tientjes kosten. De geijkte thuisbezorgmaaltijd lijkt toch wat minder geschikt voor de kerst. En ook kun je je afvragen of er geen plaats is na de zoveel pizza’s om je gewoon in het weekend (nog voor de feestdagen dus) eens met een boven gemiddelde maaltijd te verwennen.
Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar Rien de Koning.
- Mobiel: +31 (0)6 295 63 296
- Email: rien@more2market.nl
- Website: more2market.nl
- Twitter: @RiendeKoning https://x.com/RiendeKoning
- LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/riendekoning